måndag 12 januari 2009

Hemma, borta och hemma....

Vi ha varit på landet. Det har varit både kallt och geggigt. Och vet ni att Frolle bara plötsligt låg på vägen. Jag snusade runt lite och när jag sen tittade så låg hon mitt på vägen? Gör ni människor så ibland? Det är första gången jag har sett det. Hon pratade med Bolle i mickapären och sen bara låg hon där. Aj, aj, aj sa hon och slutade plötsligt att prata med Bolle. Hon bara stängde luckan. Sen ringde Bolle och då sa Frolle att det var is och aj, ajaj och annat jag inte förstod.
Varje dag lär man sig nya saker. Då lärde jag mig att man inte ska tala med Bolle i mickapären när det är mörkt och is för då lägger sig Frolle mitt på vägen och sen är det slut på promenaden....
Jag har träffat Farraz och Pepzi, ni vet mina hundkompisar på landet. Deras mattar hade fixat ett DÖgott ben till mig. Först fick jag lukta på det. Det luktade fantastiskt gott och rått. Jag skulle precis få det. Då tog Potten, mina kompisars ena matte heter så, tillbaks det och la det i en kastrull.
Jag fattar noll....Sen gav hon mig ett segt gammalt grisöra istället! Då protesterade jag med att vänta i
minst en minut innan det slank ner. Vad skulle benet i kastrullen att göra. Allt blod och slams var som bortblåst. Det var väl OK när jag väl fick det. Det gick att äta men ändå...
En pytteliten mus var och hälsade på i vårt hus. Då blev mattarna hysteriska. Speciellt Frolle. Bolle var inte bättre. Bolle ställde sig på knä på en stol och skulle fånga musen på golvet. Frolle stod långt ifrån och bönade att Bolle skulle fånga den i en påse. Den smet förståss. Jag låg under bordet och dåsade. Hur orkar dom, tänkte jag. Sen när vi gick upp och la oss så sa dom att jag inte såg musen. Klart jag gjorde. Vem bryr sig och varför?
Annars har dom räfsat, klippt och eldat som vanligt. Dom har druckit vin och ätit pizza. Dom har ätit pepparkakor och leverpastej. Knappt har jag fått smaka. Frolle och Bolle har varit på kafferep hos två grannar. Tror ni att en annan fick följa med? Jag stannade hemma för jag dricker inte kaffe. Sen vet man inte heller vilka skurkar som kan komma när somliga är på kafferep. Jag skällde till då och då så att dom höll sig borta!
När min matte, Snabba promenaden, skulle vara på TV så var mattarna nervösa. Dom sa så. Ungefär som jag kan bli när nån bara tränger sig på. Så tror jag. Dom vaknade tidigt. Det var mörkt ute. När lillmatte hade pratat färdigt så såg dom nöjda och stolta ut. Om mattarna varit på TV så tror jag att jag inte skulle titta. Det är bättre att se dom i real life jag fattar ändå inte vad dom säger. Bara när jag själv vill.
Jag äääääääälskar min blogg och leverpastej! Raffa/
tuffast på bygden

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Raffis!
Oj så mycket det händer i Skåne när jag är på semester. Har nu kommit hem och skulle behöva en Raffis att promenera med, börjar se ut som ett hängbukssvin, nu blir det räfs och rättarting.Det är skönt med lite värme och sol mitt i vintern, i helgen ska den långe och jag åka till ön och elda upp grenar på isen, det blir nog några grillade korvar också, vill du smaka. Hälsa dina mattar UB

LagottoRaffa sa...

Hej UB,
Äntligen är du tillbaka. Jag har saknat dig. Hoppas du har haft det bra. Tänk så lustigt, jag ser också ut som ett hängbuksvin! Blir du retad? Det blir jag av mina mattarna. Vi ska också elda i helgen. Om jag kan så smiter jag och kommer till er, jag hittar nog med hjälp av korvlukten. Gissa om jag vill smaka. Då kan vi klappa oss på magarna och skratta gott.
Stor kram från Raffis

Melissa sa...

Hej Raffa.
Vad synd att jag inte var hos er när råttan var framme. Det skulle ha blivit en mumsbit för mig.

LagottoRaffa sa...

Hej Melissa,
Ja, du är välkommen. Jag kan berätta en hemlighet för dig: Det finns fler än en mus i huset om jag säger så. Men säg inget till mattarna. De skulle få dåndimpen.
Kram
Raffa