tisdag 2 december 2008

Svenskhet och spagetti.

På Frolles bibliotek har dom haft temadag om SVENSKHET idag. Det hade varit bättre om dom hade pratat om HUNDHET. Kanske inte bättre men att också prata om det. Hur ska jag få Frolle att fatta? Jag kan inte prata. Vad är EGENTLIGEN hundkultur? Hur är det att flytta från ett hundland till ett annat hundland? Hur är det, om vi tex väljer den italienska rasen Lagotto Romagnolo, att komma från Italien och växa upp i Sverige? I Italien hade den hunden säkert fått vara en arbetande tryffelhund men i Sverige finns det knappt tryffel. På Gotland finns det ju lite men som ni vet bor jag inte på Gåååetland. Om jag hade bott i Italien så hade jag fått äta spagetti och parmaskinka dagarna i ända. Tänk det va?! Idag fick jag jättegod potatismos i min mat. Jag har kommit på knepet att få lite extra gott i min hårdknackismat. Så här gör man: jag rusar inte till min matskål när dom häller upp. Jag kommer inte fast dom ropar. Jag håller ut. Jag håller ut en stund till. Då kommer det garanterat: ":-Bolle, jag tror att Raffa är lite sjuk. Hon har inte ätit sin mat?! Jag lägger i lite potatismos, prinskorv, köttbullar, blodkorv, glass, pannkakor - så kanske hon äter." Då rusar jag till matskålen och vräker i mig. Vad är egentligen SVENSKHET? Har ni tänkt på det? Sticker ut nu. Det är dax att koja. Godnattkramisar R

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Raffis, svenskhet är att förmänskliga sin hund, och inte fatta att hundens list övergår människans förstånd, jag tänker på det extra du får tillsammans med hårdisarna.
Från en som genomskådat dig, men jag ska inte tala om det för någon människa.
UB

LagottoRaffa sa...

Ha ha visst är vi smarta du och jag!

Anonym sa...

hej Raffa! jag undrar vad vi ska få i matskålen på Kirsebergsbiblioteket....du kan väl hälsa Frolle att jag o Sonja har tänkt att åka till Malmö(med bilen som inte gick egenom besiktningen) på torsdag och att vi ses då! Rufs i pälsen! Marie

LagottoRaffa sa...

Frolle säger att hon tycker att det ska bli kul att träffa er. Synd att jag inte kan komma med. Funderar på att starta ett bibliotek där hundar är välkomna.
Kramar Raffi